Michael van Graafeiland heeft de beste keus ooit gemaakt

‹ Terug naar overzicht

“Het mooiste werk dat er is”, vindt Michael van Graafeiland het exceptioneel transport. Zijn advies aan collega’s? “Volg je droom en geef nooit op! Er is altijd wel iemand die je een kans geeft je droom te verwezenlijken.”

Wie: Michael van Graafeiland (47), woont in Zaandam en Grabów, Polen
Truck: Volvo FH4 500TC (Turbo Compound motor) 6×2 X-Low van september 2020

Trailer: Nooteboom dubbel geschoven (tot 29 meter laadvloer) hydraulisch geforceerd gestuurde trailer met afstandsbediening ook van september 2020
Bedrijf: Ryano Logistics, nu een zelfstandig onderdeel binnen de E. van Wijk groep te Giessen.

“Ik ben vervroegd en vrijwillig in militaire dienst gegaan”, steekt Michael van wal. “Daar ben ik na wat omzwervingen bij diverse legeronderdelen blijven hangen bij 160 Zwaar Transport. Destijds in Grave, dat verantwoordelijk was voor munitietransporten door Europa ter ondersteuning van oefeningen en magazijnvoorraden. Op mijn zeventiende had ik al een groot rijbewijs, ADR-papieren en een munitie geleide-bewijs op zak. Ik heb door Europa gereden op een trekker met oplegger, geladen met maximaal 14.000 kilo pure explosieven: dat was gewoon machtig! 

Michael van Graafeiland rijdt nu een 3/3-schema

Na zijn contract in het leger kwam Michael op de tankwagen terecht bij de Gebroeders van Staalduinen in de Maasdijk. “Daar heb ik ettelijke jaren gereden en de fijne kneepjes van het tankwagen-vak geleerd; zomers in vloeibare kunstmest en in de wintermaanden voorzag ik de warmtekrachtcentrales en Kwik Fit-garages van minerale olie. Na een half jaar bij Gulf Oil Den Helder kwam ik bij Albert Keijzer terecht, waar het internationale werk voor mij echt begon. Na drie en een half jaar maakte ik de overstap naar Eikelenboom in Amsterdam, waar ik bijna dertien jaar heb gereden.” 

“In 2007 verhuisde ik van Nederland naar Polen. Vanaf dat moment ben ik in een 3/3-schema gaan rijden: drie weken werken en dan drie weken vrij. Ik deelde de auto met verschillende collega’s die hetzelfde deden als ik. De omstandigheden veranderden bij Eikelenboom en ik stapte over naar FarmTrans, waar ik een half jaar op een hydraulische Walking Floor reed. Het was mooi werk op het land en op de velden, maar de bietencampagne was niet aan mij besteed. Ryano zat er vijf minuten vandaan. Ik trok de stoute schoenen aan en ging zonder afspraak langs. Ik had nooit ervaring in exceptioneel transport opgedaan maar er wel altijd interesse in gehad.” 

Uitdaging in het werk

De chauffeur vervolgt: “Gelukkig kreeg ik een kans bij Ryano, temeer omdat ik samen met een collega kwam; we waren een koppel voor het 3/3-schema. Met het toen op handen zijnde mobiliteitsplan 2020 mogen we nu twee korte weekenden van 24 uur maken en vervolgens toch weer drie weken naar huis gaan om te compenseren. Nu twee jaar verder, kan ik zeggen: dit is de beste keus die ik ooit gemaakt heb! Ik vind echt weer uitdaging in het werk, je routes plannen, bijzondere afmetingen, vergunningen controleren, afstemmen met politie, tunnels en begeleiding. Het is geen van A naar B naar C werk, maar iets waar je echt weer mee bezig bent. Het exceptioneel transport heeft, als je er nooit mee te maken hebt gehad, best een steile leercurve. Maar als je eenmaal door het begin heen bent is exceptioneel transport in de lange afstand het mooiste werk dat er is.”

Lees het volledige artikel in Routiers. Nog geen abonnee? Klik HIER.