Ido Tuinstra: ’Over de prijs van zo’n jacht denk ik niet na’

‹ Terug naar overzicht

“Ik werk inmiddels veertien jaar als chauffeur speciaaltransport bij Walinga Transport uit Sneek”, vertelt Ido Tuinstra. “Vaak vervoer ik schepen, meestal binnen Nederland en een enkele keer rij ik naar Duitsland.” De ene keer is zo’n schip 10 meter lang, maar soms zit er één bij van wel 20 meter. Elk schip is weer een uitdaging. Het wordt drukker op de weg en met de breedtes, lengtes en hoogtes die ik op mijn trailer heb staan, zijn de wegen best wel smal!

Mijn Lading
Wie:  Ido Tuinstra (33)
Truck: Scania Torpedo
Bedrijf: Walinga Transport

“De ene keer is zo’n schip 10 meter lang, maar soms zit er één bij van wel 20 meter. Elk schip is weer een uitdaging. Het wordt drukker op de weg en met de breedtes, lengtes en hoogtes die ik op mijn trailer heb staan, zijn de wegen best wel smal!”

Ido Tuinstra vervoert kostbare lading

“Wat ik me nog goed herinner, is het vervoer van een luxe tenderjacht. Dat was een serieus schip van 17 meter lang, 5 meter breed en 4,5 meter hoog. Met die afmetingen telt het transport als uitzonderlijk vervoer. Dat vereist de inzet van een transportbegeleider. Over de prijs van zo’n luxe jacht denk ik tijdens de rit niet zo na. Ik weet wel dat het een kostbare lading is, maar de druk is voor mij niet hoger naarmate de prijs van de lading stijgt. Ik doe gewoon mijn werk en wil voor iedere klant even hard mijn best doen en zonder schade aankomen. Gelukkig is er nog nooit iets misgegaan.”

“Vaak weet ik zelf niet wie de eindklant is, maar ik mag wel regelmatig meekijken op de werf. Ik weet hoe die schepen opgebouwd worden en mag ook wel eens aan boord komen. Het is fascinerend om te zien. Het geeft een enorme kick om dat mee te maken, want het zijn hartstikke mooie schepen. Maar zelf hoef ik geen boot; ik woon aan het water en voel me tijdens mijn werk beter op mijn plek op de weg.”

Ook gewone trailer is uitdaging

“Wat ik zo leuk vind aan het chauffeursvak? De uitdaging. Dat zit ‘m niet in de lengte of breedte van de lading, want met een normale trailer ervaar ik ook uitdaging. Ik wil iedere dag mijn werk goed doen: netjes en zorgvuldig, representatief tegenover de klant, dat vind ik heel belangrijk. Daar hoort ook bij dat mijn truck netjes is. Een schone truck is een visitekaartje van het bedrijf.”

Dit artikel krijg je cadeau van Routiers. Voortaan alles lezen? Neem dan een abonnement!