Henri van de Kolk rijdt ook graag in het weekend

‹ Terug naar overzicht

“Het chauffeur zijn heeft me vrijheid gebracht, maar zeker ook wel vrienden”, zegt Henri van de Kolk. “Ik ken veel mensen via het werk die ik ook in mijn vrije tijd zie.”

Wie: Henri van de Kolk (30)
Truck: Scania met autolaadkraan van Palfinger
Bedrijf:
Rijksen Transport, Veenendaal 

“Ik koos voor een baan als autolaadkraanmachinist omdat de afwisseling tussen het rijden en machinist zijn me erg aansprak. Ik zit al sinds mijn zestiende in de transport; mijn vader was vroeger ook chauffeur. Ik begon met het laden en lossen en reed op een heftruck. Later werd ik chauffeur. Omdat ik het niet meer zo naar mijn zin had bij mijn vorige werkgever, besloot ik een switch te maken. Ik zag een vacature voor een autolaadkraanmachinist en dat leek me wel wat. Via de zaak haalde ik het benodigde certificaat. Omdat ik een 6-meterlaadbak met aanhanger erachter rijd, kan ik ook het gewone transport doen. Maar we hebben ook een heel grote kraan waar je niets mee kunt laden, op dat moment ben je meer machinist dan chauffeur.”

Henri van de Kolk rijdt motor

“Ik begin meestal tussen vijf en half zeven ’s ochtends en ben rond een uur of zes, half zeven ‘s avonds klaar. Voor de transport van schaftketen en containers kom ik veel op bouwplaatsen. Samen met de man van de materieeldienst start ik dan de bouw op met het plaatsen van hekwerken en schaftketen. Weken of maanden later kom ik er dan weer met steigers of andere materialen en uiteindelijk zie je een gebouw ontstaan op de plek waar eerst de bouwput was. In principe werk ik vijf dagen, soms maak ik nog een halve dag op zaterdag. Ik woon op mezelf in Lienden, een dorp in de Betuwe. In het weekend kijk ik graag een filmpje of ga ik motorrijden. Ik rijd een Suzuki GSX-R 600. Meestal ga ik op pad met een goede kameraad van mij. We zijn allebei chauffeur en rijden motor. Dus in het weekend zitten we weer op de weg! Ik ben een sportieve rijder en hou van snelheid; samen met mijn kameraad heb ik al een paar keer een circuit-dag gedaan.” 

Lees het volledige artikel in Routiers. Nog geen abonnee? Klik HIER.