Eric de Bruijn: 'De kraanauto is nu precies zoals ik wil'

‹ Terug naar overzicht

“In de tien jaar dat ik nu in vaste dienst ben bij A. van Zandwijk heb ik nu inmiddels mijn tweede nieuwe vrachtwagen”, aldus Eric de Bruijn.

chauffeur eric de bruijnWie: Eric de Bruijn (34)
Truck: Daf XF 106 met Effer 140 ton/meterkraan
Bedrijf: A. van Zandwijk, Herwijnen

“De eerste vrachtwagen die ik kreeg in 2010 was een Daf CF85 met 85 ton/meterkraan. In 2016 hebben we besloten om een nieuwe te gaan bestellen voor mij. Door de goede en prettige contacten met de DAF en Effer dealers was de keuze makkelijk om weer voor deze twee merken te gaan. Deze vrachtwagen is helemaal naar mijn wens gebouwd en in juni 2017 ben ik er mee gaan rijden. De auto die ik nu heb is een DAF XF 106 met Effer 1405-autokraan. Deze is voor het werk dat ik er mee doe uitstekend. Ik heb niet gekozen voor de uitvoering met de langste giek, maar meer voor een sterke uitvoering. Deze kraan is in ons bedrijf de grootste die we hebben. Op dit moment hebben we vijf vrachtwagens met autokraan. Met de zesde auto zijn we nu bezig. Persoonlijk hoop ik dat dat ook weer een DAF wordt met een Effer-kraan om de eenheid in ons bedrijf te behouden.” 

Eric de Bruijn heeft niet het schoonste werk

Aan mijn vrachtwagen heb ik niet veel gedaan als het gaat om interieur of uiterlijk. Op het dak heb ik vier extra lampen laten monteren wat extra contourverlichting en luchthoorns op het dak. Dit samen met het aansluiten en inregelen van de kraan is allemaal gedaan door mijn maat die bij de DAF in Gorinchem werkt. Ik ben uiteraard heel zuinig op mijn vrachtwagen, maar omdat ik niet altijd het schoonste werk heb is een duur interieur niet weggelegd voor mij. Ik kom voor m’n werk veel op bouwplaatsen en baggerdepots waar je niet altijd schoon blijft. Waar wel veel voor aangepast is, is de opbouw van de kraan. Hier is een compleet hulpframe voor gebouwd. Aan dit frame zit alles gemonteerd. Van de kraan tot de koppelschotel en vangmuil tot alle opbergkisten en dieseltank. Dit is allemaal gedaan door de Effer-dealer in Tilburg. Voordat alles definitief gemonteerd is, is alles gestraald, gespoten en geschopeerd. Dit om de levensduur van alles te vergroten.”

Lees het volledige artikel in Routiers. Nog geen abonnee? Klik HIER.