vertelt Remon Kies in deze aflevering van Mijn leven in de coronacrisis. "Ik rijd al jaren voor Kees in ‘t Veen Tanktransporten met vestigingen in Europoort en Moerdijk. Ik rijd met tankcontainers door heel Europa. Daarvoor laad ik vloeibare petrochemische producten in havens of op containerterminals en los deze bij chemische fabrieken.”"/>

'Er zijn ook genoeg positieve dingen in coronacrisis'

‹ Terug naar overzicht

“In de coronacrisis gebeuren ook genoeg positieve dingen”, vertelt Remon Kies in deze aflevering van Mijn leven in de coronacrisis.Ik rijd al jaren voor Kees in ‘t Veen Tanktransporten met vestigingen in Europoort en Moerdijk. Ik rijd met tankcontainers door heel Europa. Daarvoor laad ik vloeibare petrochemische producten in havens of op containerterminals en los deze bij chemische fabrieken.”

positieve dingen remon kiesMijn leven in de coronacrisis
Wie: Remon Kies (45)
Bedrijf: Kees in ‘t Veen Tanktransporten, Europoort Rotterdam
Truck: Scania

“Sinds het uitbreken van het coronavirus in Europa is er veel veranderd. Ik rijd nog steeds op dezelfde bestemmingen, maar de verschillende landen en bedrijven hebben allemaal hun eigen maatregelen getroffen. Juist omdat die maatregelen per land zo verschillend zijn, is het zaak goed op de hoogte te zijn en de ontwikkelingen bij te houden. Bij ons op het bedrijf wordt om die reden nauw contact onderhouden met het RIVM en Transport Online. Zo heb je als chauffeur nu in veel landen een gezondheidsverklaring nodig. Die heb ik dus standaard bij me. Ook heb ik nu voor bijvoorbeeld Frankrijk drie verschillende formulieren bij me, omdat de regels daar binnen een week drie keer veranderden. Zeker nu de beperkende maatregelen in een aantal landen langzaam wat soepeler worden, vraagt dat weer andere formulieren. Ik krijg daarvoor onderweg soms mailtjes met weer een nieuwe formulier van kantoor dat ik dan ergens onderweg moet zien uit te printen.”

Niet overal positieve dingen

“Overigens hoorde ik laatst ook dat de rijtijdenwet die tijdelijk versoepeld was in diverse landen, waaronder Spanje, nu weer gewoon van kracht is. Op zich niks mis mee, maar wat triest is, is dat Spanje wel met terugwerkende kracht daarvoor nu boetes uitdeelt. Dus je riskeert een boete voor het overschrijden van de rijtijdenwet, terwijl er officieel in die periode een versoepeling was. Dat moet niet kunnen.”

Grenscontroles vallen mee

“Met de controles aan de grenzen valt het tot nu toe overigens wel mee. Alleen aan de Hongaarse grens wordt streng gecontroleerd. Daar willen ze weten of je transitverkeer bent of dat je daar moet lossen. Daar gelden namelijk andere regels voor. Bij de bedrijven waar ik moet lossen, worden uiteenlopende maatregelen gehanteerd, van temperatuur meten en het bij je hebben van een gezondheidsverklaring tot het verplicht gebruiken van een desinfecterende handgel, het compleet desinfecteren van je cabine en het niet mogen verlaten van je cabine.”

Voorzieningen onderweg

“Met de voorzieningen onderweg is het slecht gesteld. Natuurlijk is per land wel wat verschil, maar over het algemeen is het niet erg best. Zo is langs de Franse autosnelwegen vrijwel alles gesloten. Ik kon laatst bij een shop bij een tankstation niet eens een croissantje kopen. Het lukte ternauwernood een paar flessen water mee te krijgen. Om over het sanitair maar niet te spreken. Vaak is het gesloten, maar als het open is, dan is het momenteel heel erg slecht onderhouden. Het is verstandig om maar van alles mee te nemen als je vertrekt vanuit Nederland. Ik heb bijvoorbeeld zelf flessen water bij me, wat extra maaltijden, crackers en beleg. Wat dat betreft doen de wegrestaurants in Nederland het goed met hun afhaalservice voor chauffeurs. Italië doet dat ook op veel plekken en in Duitsland, afhankelijk van de deelstaat, zie je dat ook.”

Collega maakt maaltijden

“Creatief worden mensen er ook van. Bij ons op de vestiging Moerdijk is een dame van kantoor die voor de chauffeurs die daar moeten overblijven gratis warme maaltijden maakt. Dit initiatief is nu ook overgenomen op de vestiging in Europoort. Daar maakt een collega maaltijden tegen een kleine vergoeding. Er zijn dus ook genoeg positieve dingen. En gelukkig worden we niet overal gezien als een besmet voorwerp. Veel mensen zijn ook dankbaar en blij dat we lading komen brengen. En dat voel je ook.”