Peter van Donk: eerst fietsenmaker, nu chauffeur
Hij was nog geen 17 en toen ging hij al aan het werk. Niet als vrachtwagenchauffeur uiteraard, daar was hij nog te jong voor, maar als fietsenmaker. Totdat zijn bestedingspatroon veranderde en er meer geld op de plank moest komen. Peter van Donk (53) koos vrachtwagenchauffeur als beroep.
Peter is de rust zelve, een man van weinig woorden die met zichtbaar plezier actief is voor Nedcargo. Dagelijks pendelt hij tussen klanten en diverse locaties van de onderneming, ook in coronatijden. En dan weer lekker naar huis! “Via een oud-planner van Zeeman ben ik hier terechtgekomen. Die hoorde dat ik toe was aan een verandering en heeft me voorgedragen. Nu zit ik hier, tussen zo’n 130 andere chauffeurs met kleine en grote auto’s. Ik heb met chemicaliën gewerkt, gevaarlijke stoffen en radioactief materiaal. Nu vervoer ik levensmiddelen en dranken.”
Peter van Donk: schoon, schoon, schoon
Elektronica speelt tegenwoordig een bepalende rol, merkt Peter. “Een groot voordeel is dat je veel meer informatie kunt opvragen. Over rijtijden bijvoorbeeld: je weet beter hoeveel tijd een rit kost. Of je voegt gegevens toe; bijvoorbeeld het ritnummer, klantnummer, ordernummer en het ontsmetten van de auto in deze coronatijd: je kunt die zaken meteen in de boordcomputer verwerken en dat levert mij en de ritbegeleider veel tijd op. Bovendien is de opdrachtgever sneller geïnformeerd. Wist je dat ik ook mijn mobiel via het dashboard kan bedienen? Veel veiliger.”
Voor de zoveelste keer haalt hij een ontsmettingsdoekje over zijn stuur en door de wagen. Het is bijna een automatisme geworden in deze coronatijden. Schoon, schoon, schoon, dat is Peter ten voeten uit. Iedere dag verdwijnen zijn kleren in de was, ook vanavond weer als hij thuiskomt. Inclusief de stoffen handschoentjes en mondkapjes die hij steeds schoon aandoet en opdoet als hij bij de volgende klant komt. Geen wegwerpartikelen tegen de vervuiling van het milieu.
Hoge nood
We gaan weer de weg op. Peter heeft hoge nood, maar mocht zojuist niet naar het toilet. Er zit niets anders op dan een grote boom op te zoeken. Al na een paar honderd meter kan hij bij een groenstrook de auto aan de kant zetten. Nou ja, groenstrook? “Je ziet meteen waar andere chauffeurs ook zijn geweest. Gras groeit er niet meer.”
Lees het volledige artikel in Routiers. Nog geen abonnee? Klik HIER.