Brexit-perikelen

Britten stellen de invoering van douaneregels opnieuw uit

Britten stellen de invoering van douaneregels opnieuw uit
De grenscontrole op levensmiddelen is voor de derde keer uitgesteld. Foto: Shutterstock

De verscherping van grenscontroles op groente en fruit vanuit de EU naar Groot Brittanië die op 1 oktober zou ingaan, is met acht maanden uitgesteld. Ook de invoering van nieuwe controleregels rond pakketzendingen tussen het VK en Noord-Ierland is uitgesteld door de Britse regering.

Sinds 30 april moeten alle veterinaire en fytosanitaire ladingen voordat ze het Verenigd Koninkrijk in mogen eerst langs een grenscontrolepost. De controles van deze ladingen zouden vanaf dat moment al gedaan moeten worden, maar om lege schappen en hoge kosten in de supermarkt te voorkomen, werd controle op producten met medium-risico nog uitgesteld, waaronder levensmiddelen zoals groente en fruit.

Die controle op medium-risico producten is door de Britten opnieuw uitgesteld tot 1 juli 2025; het is de derde keer dat dit wordt uitgesteld. Ook wordt de lijst van medium-risico producten opnieuw onder de loep genomen; appels en peren zouden bij voorkeur vanaf juli dan bijvoorbeeld onder laagrisico vallen en geen controle behoeven.

The Fresh Produce Consortium, de Britse belangenbehartiger van zo’n 700 bedrijven, rekende uit dat de extra controle zou leiden tot een kostenpost van 200 miljoen pond en dus tot hogere prijzen in de supermarkt. Daarbij komt ook een hoop ergernis rond de wachttijden die de fysieke grenscontroles met zich meebrengen.

Pakketregels

De Britse regering heeft nog meer kopzorgen rond de invoering van Brexitregels. De controleregels voor het vervoer van pakketten tussen Noord-Ierland en de rest van het koninkrijk worden ook uitgesteld. Vooral de pakketverzending tussen bedrijven (B2B) wordt getroffen door de regels. Na invoering gelden nieuwe etiketteringsregels en douanecontroles. Om dat te omzeilen moeten transportbedrijven gecertificeerd zijn als betrouwbare afzenders.

De branchevereniging Logistics UK legt uit dat door de verkiezingscampagne en de regeringswisseling het de regering ontbrak aan de nodige informatie om de ‘complexe processen’ bij de douane voor te bereiden. De vereniging vindt het ‘bemoedigend’ om te zien dat de overheid rekening heeft gehouden met de zorgen van logistieke bedrijven.

Dalende exportwaarde

De Nederlandse export van goederen naar het Verenigd Koninkrijk (VK) is sinds de Brexit achtergebleven, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De exportwaarde van goederen van Nederlandse makelij naar het VK is de afgelopen jaren wel gestegen, maar de toename was minder sterk dan de totale export naar alle landen.

Rompslomp

Wat niet is uitgesteld, is de verplichting om vanaf 31 oktober voor alle export naar het VK een Entry Summary Declaration (ENS) in te te dienen. Voor Noord-Ierland geldt dan nog wel een uitzondering.

Ook niet voorbij is: de wachttijd van chauffeurs aan de Britse grenzen, ook al wordt er om praktische rederen nog lang geen 100% controle gedaan op de artikelen die nu al wel onder de regels vallen. Transporteur Joh. Van der Haas, die met fytosanitaire lading naar het VK rijdt, laat weten dat de grenscontroles heel veel tijd kosten en daarmee ook steeds kostbaarder worden. Het bedrijf pendelt wekelijks met veertig wagens richting het VK: “Deze week hebben onze wagens om verschillende redenen 136 uren bij de Britse instanties nog meer moeten verpozen.”

Lees ook:

Auteur: Rieneke Kok

Bron: NT