onderzoek

Consument verkiest lage bezorgkosten en stiptheid boven snelle levering

Consument verkiest lage bezorgkosten en stiptheid boven snelle levering
Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop gaan doen. Foto: Shutterstock

Nederlandse consumenten vinden gemiddeld genomen de laagste bezorgkosten (29%) en stiptheid van de levering (28%) het belangrijkste aan thuisbezorging. Daarna volgen snelste bezorging (18%), handigste bezorging (15%) en meest milieuvriendelijke bezorging (9%).

Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Descartes naar het sentiment onder consumenten over hun ervaringen met e-commerceaankopen en thuisbezorging. In het onderzoek zijn 8.000 consumenten uit Europa en Noord-Amerika ondervraagd, waarvan 250 consumenten uit Nederland.

Keuzes

Wanneer Nederlandse consumenten wordt gevraagd om te kiezen uit twee opties, dan vindt een derde van hen (32%) stiptheid belangrijker dan snelheid. Ook vindt iets meer dan een derde (38%) de laagste kosten belangrijker dan snelheid. Verder vindt 14% snelheid belangrijker dan stiptheid, 11% vindt een snelle en precieze bezorging belangrijker dan de kosten en 5% vindt de meest milieuvriendelijke bezorgkeuze belangrijker dan snelheid.

Hoewel Nederlanders de beschikbaarheid van tijdvakken een belangrijk onderdeel vinden van het leveringsproces en ze nauwkeurige bezorging belangrijker vinden dan snelheid, zouden ze er niet méér voor willen betalen. Zo zegt 64% niet méér te willen betalen om een geschikte bezorgtijd te hebben en 60% zou niet méér betalen om een online aankoop sneller te ontvangen. Over het algemeen is twee derde van de Nederlandse consumenten in grote lijnen tevreden met de bezorgdiensten.

De belangrijkste onderdelen van het leveringsproces zijn volgens Nederlandse consumenten de bezorgkosten, de kosten en het gemak van het afhandelen van retourzendingen, het traceren van de bezorging.

Milieu

Uit het onderzoek blijkt ook dat Nederlandse consumenten het milieu in gedachten houden als ze een online aankoop gaan doen. Van hen geeft 40 procent aan milieuprestaties van de bezorging/groene aspecten belangrijk te vinden. Ook is 65 procent van de consumenten in enige mate geïnteresseerd in het op de webshop zien van de meest vriendelijke bezorgoptie: 35 procent van de consumenten zou dit graag willen zien en bijna hetzelfde percentage (30 procent) is matig geïnteresseerd hierin.

Lees ook:

Auteur: Annelies van Stijn

Bron: Transport & Logistiek