Twee nieuwe Volvo FH’s voor bijzondere LZV-combinatie

Twee nieuwe Volvo FH’s voor bijzondere LZV-combinatie

Peeman Transport, gespecialiseerd in (tank)containertransport, heeft twee nieuwe Volvo FH 460 Turbo Compound 6x2-trekkers in gebruik genomen. Peeman Transport zet de trucks in voor zijn op maat gespecificeerde LZV-concept.

Twee nieuwe Volvo FH’s voor bijzondere LZV-combinatie

Peeman Transport uit Dirksland doet voornamelijk zeecontainer- en tanktransport in en vanuit de havens in Rotterdam en Antwerpen. In zijn ambitie om transport lean and mean uit te voeren heeft het bedrijf meerdere bijzondere configuraties in de vloot. Een daarvan is een LZV-combinatie die bestaat uit een trekker, een drie-assige B-Double oplegger met drie-assige D-Tec trailer daarachter. “Met deze combinaties kunnen we voorop een 20 óf 30 foot container meenemen, en achterop 40, 30 of 2x20 foot”, zegt eigenaar Jan Peeman. “Daarmee zijn we een van de weinige containertransporteurs in Nederland die voorop een 30 foot container kan meenemen. Ook kunnen we buitenmaatse tankcontainers (swap body’s) vervoeren, zoals 26 foot containers. We benutten bovendien de maximaal toegestane lengte van 25,25 meter voor een LZV-combinatie optimaal.”

Meer rijcomfort

Voor het LZV-concept heeft Peeman Transport nu twee nieuwe Volvo FH 460 6x2-trekkers met gestuurde naloopas in gebruik genomen. De nieuwe FH’s zijn op een aantal punten anders gespecificeerd dan hun voorgangers. Peeman: “Zo hebben we nu gekozen voor een 10-tons luchtgeveerde vooras zodat we het laadvermogen optimaal kunnen uitnutten en we het maximaal toegestane totaalgewicht niet overschrijden. Om het manoeuvreren voor de chauffeur makkelijker te maken, hebben we gekozen voor het elektronisch geregelde stuurbekrachtigingssysteem Volvo Dynamic Steering. Hierdoor stuurt de truck veel lichter en dat merken de chauffeurs in de praktijk. Ze zijn laaiend enthousiast over het comfort dat deze trucks bieden en het gemak waarmee ze sturen.”

Multifunctioneel

Peeman kan de Volvo FH’s voor verschillende toepassingen inzetten. De trucks hebben een XXL-schuifframe, waardoor de positie van de koppelschotel variabel is. Peeman: “Als de truck wordt ingezet als LZV zetten we de koppelschotel in de voorste stand. Met het schuifframe kunnen we de schotel ook naar achteren schuiven, zodat we de truck kunnen inzetten als normale trekker-opleggercombinatie.”

Lees ook: Volvo schaalt op met serieproductie e-trucks in Gent

Zuinig en veilig

De nieuwe Volvo FH-trekkers zijn uitgerust met de zuinige Turbo Compound-motor. “Meer dan de helft van onze Volvo-vloot heeft inmiddels deze zuinige motor”, vertelt Peeman. “Met de Turbo Compound-motor besparen we op brandstofkosten, in vergelijking met de vorige generatie zijn ze veel zuiniger. Ook qua veiligheid hebben de nieuwe trucks weer meer opties. Zo zijn de trucks af fabriek voorzien van een dodehoekcamera inclusief een nieuw systeem voor dodehoekdetectie: Lane Change Support met botswaarschuwing (Side Collision Avoidance Support). Dit systeem detecteert kwetsbare weggebruikers in de dode hoek.” 

Jubilaris

Naast de twee Volvo FH 6x2-trekkers, heeft Peeman Transport ook een nieuwe Volvo FH 500 4x2-trekker in gebruik genomen. De aflevering van die truck was extra bijzonder. Jan Peeman: “Dat is een nieuwe truck voor onze chauffeur Peter Kroon. Peter was 40 jaar bij ons in dienst en als bedankje mocht hij zijn nieuwe truck samen met zijn vrouw ophalen bij Volvo Trucks in Zweden. Peter heeft toen ook een bezoek gebracht aan de Volvo-fabriek en is naar het Volvo Museum geweest. Uiteraard is Peter met zijn nieuwe Volvo FH naar huis gereden.”

De nieuwe trucks zijn geleverd door Volvo Trucks-dealer Bluekens Truck en Bus.