“Het rijden is precies zoals ik me had voorgesteld ”

“Het rijden is precies zoals ik me had voorgesteld ”

In deze rubriek staat iedere editie een nieuwkomer in het vak in de spotlights. Dit keer de 19-jarige Friso van der Galiën, die vol overtuiging voor het vak chauffeur koos. Sinds ruim een jaar is hij dagelijks op de weg te vinden voor Veenstra|Fritom in Heeg.

“Het rijden is precies zoals ik me had voorgesteld ”

Waarom wilde je chauffeur worden?

“Vanaf mijn vierde ging ik regelmatig met mijn vader mee die ook chauffeur is hier bij Veenstra|Fritom. Vooral in de vakanties was ik dan met hem op pad. Ook mijn opa, zijn broer en twee van zijn zonen, dus neven van mijn vader, zijn chauffeur. Het zit om zo maar te zeggen in de genen. Ik rijd nu een jaar op de vrachtwagen en het is precies zoals ik me had voorgesteld. Heerlijk onderweg zijn in binnen- en buitenland en veel contact onderweg met klanten en andere chauffeurs.”

Wanneer haalde je je papieren daarvoor en wat vond je lastig aan de opleiding?

“Toen ik zestien was, ben ik op Noorderpoort in Groningen de BBL-opleiding Transport & Logistiek gaan doen. Daarbij ga je één dag per week naar school en je werkt vier dagen. In mijn geval was dat bij een koeriersbedrijf, waar ik vooral op de heftruck heb gereden. De tweejarige opleiding op zich was voor mij niet lastig. Het enige wat jammer was, is dat ik in december mijn opleiding had afgerond, maar pas in februari m’n groot rijbewijs kon aanvragen. Dat kwam omdat ik eerder had mogen beginnen met de opleiding op Noorderpoort. Normaal moet je daar zestien jaar en een aantal maanden voor zijn, maar ik was zo gemotiveerd dat ze me daar eerder lieten starten.”

Wat vindt je vader van jouw keuze om ook chauffeur te worden?

“Hij -Jos voor de collega’s- vindt het heel erg leuk, en is trots op me. Hij werkt sinds 1 mei 2019 weer voor Veenstra|Fritom. Dat was ook het geval van 1988 tot 2004. Het mooie is ook dat hij Veenstra|Fritom mentor-chauffeur is. Daardoor is hij een dag mijn mentor geweest toen ik hier ruim een jaar geleden begon. Eindelijk kon hij toen eens met mij meerijden in plaats van andersom! Dat ik maar één dag met een mentor-chauffeur op pad ben gegaan, komt omdat ik mijn chauffeurspapieren al had toen ik hier aan de slag ging. Sommige anderen werken hier eerst in de loods en halen dan hun groot rijbewijs. Zij rijden dan vaak wat langer met een mentor-chauffeur.”

Lees ook: Meerijden met Roger van der Velde

Wat voor werk doe je nu?

“Veenstra|Fritom is een familiebedrijf dat sinds 1928 bestaat en is logistiek dienstverlener op gebied van transport, warehousing en logistieke oplossingen. Het bedrijf telt 80 chauffeurs, en ruim 70 vrachtwagens. We rijden hier voornamelijk groupage. De lading die ik vervoer, wisselt van pallets tot stalinrichting en landbouwmachines. Die moeten via de zijkant van de huifwagen of van bovenaf worden gelost. Ik los grotendeels zelf met een palletwagen, of de lading moet daarvoor te groot zijn. Dan gebeurt het met een heftruck of kraan. De bestemmingen waar ik kom, zijn ook heel verschillend, vanwege de variëteit in lading. Dat loopt uiteen van een particulier adres tot een bedrijf of boerderij. Dat is ook juist wat ik leuk vind, die afwisseling.”

Hoe bevalt het leven als chauffeur?

‘’Heel erg goed. Ik rijd op bestemmingen in Nederland, Duitsland, België en Frankrijk. Die afwisseling is prettig! Met name Frankrijk spreekt me aan. Frans of Duits spreek ik niet echt, maar je kunt je toch overal redden, geen probleem. Ik overnacht doordeweeks vaak in mijn cabine. Het is niet echt mijn vrachtwagen, want ik ben springer. Maar dat is prima. Leuk is vooral overdag het contact met klanten en ’s avonds een hapje eten met andere chauffeurs in wegrestaurants. Heel gezellig.

Vervelende dingen heb ik tot nu toe niet meegemaakt onderweg. Een grappig voorval had ik toen ik een keer wegreed in Frankrijk bij een groot bedrijf. Op aangeven van de navigatie sloeg ik linksaf, waarna ik ineens midden door een markt reed. Bijzondere ervaring, en gelukkig liep het goed af.”